Στο Familives στεκόμαστε δίπλα σε γονείς & μαθητές για όσο το δυνατόν λιγότερο άγχος για την έναρξη του σχολικού έτους με κατάλληλο προγραμματισμό!
via |
Η έναρξη της σχολικής χρονιάς και η επιστροφή στα σχολικά καθήκοντα είναι δύσκολη για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από την ηλικία. Είναι μια μεταβατική περίοδος, καθώς αποτελεί κάτι νέο και άγνωστο, που φυσικά μπορεί να προκαλεί φόβο και ανασφάλεια, τόσο σε εκείνα όσο και στους γονείς. Αυτή η περίοδος ωστόσο μπορεί να εξελιχθεί ομαλότερα, αν οι γονείς είναι προετοιμασμένοι να καθοδηγήσουν, να υποστηρίξουν και να ενθαρρύνουν τα παιδιά στο νέο τους ξεκίνημα. Επίσης υπάρχουν δραστηριότητες που, όταν προγραμματιστούν, μπορούν να βοηθήσουν, ώστε να γίνει αυτό το ξεκίνημα με λιγότερο άγχος!
Επιστροφή στο «σχολικό ωράριο» ύπνου
Βοηθήστε το παιδί, ώστε να ξαναθυμηθεί το σώμα του και ο οργανισμός του το πρωινό ξύπνημα. Βάλτε ένα πρόγραμμα καθημερινής ρουτίνας (ύπνος, φαγητό, μείωση τηλεόρασης, υπολογιστών κλπ) μία εβδομάδα πριν ξεκινήσει το σχολείο. Επίσης ας μην ξεχνάμε, πως ο καλός ύπνος και το καλό πρωινό είναι σημαντικά για όλη τη διάρκεια της χρονιάς!
Εισάγετε θέματα του σχολείου στην καθημερινότητά σας
Το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την έναρξη του σχολείου είναι αρκετό για να προετοιμάσετε τα παιδιά, τα οποία συχνά ξεχνάνε πολλά σημαντικά πράγματα για το σχολείο. Φτιάξτε ένα τετράδιο ή ένα κολάζ με το παιδί σας, για να του υπενθυμίσετε τα ονόματα των δασκάλων και των συμμαθητών του, τους κανόνες της τάξης και του σχολείου. Και γενικότερα μιλήστε του με θετικές διαπιστώσεις για το σχολειό και με ενθουσιασμό!
Κάντε μια πρωινή επίσκεψη στο σχολείο
Τα σχολεία συνήθως ανοίγουν πολύ πριν την έναρξη των μαθημάτων. Βρείτε λοιπόν την ευκαιρία να το επισκεφτείτε μαζί με το παιδί σας. Το άγχος ενός παιδιού μπορεί να μειωθεί βλέποντας την τάξη του ή συναντώντας τον δάσκαλό του πριν την ημέρα του αγιασμού, ώστε να εξοικειωθεί με το περιβάλλον. Επίσης βρείτε τον χρόνο να συζητήσετε και να εξηγήσετε ποια θα είναι η σχολική ρουτίνα και λύστε του απορίες για την καινούργια του τάξη και τις υποχρεώσεις του.
Εμπλέξτε το παιδί ενεργά στις διάφορες προετοιμασίες
Ψωνίστε μαζί με το παιδί σας τη νέα του τσάντα, τη γραφική του ύλη και τις υπόλοιπες σχολικές του ανάγκες. Πηγαίνετε μαζί στο κατάστημα και αφήστε το να διαλέξει τις δικές του προμήθειες. Το παιδί μπορεί από πριν να γράψει μια λίστα με τα πράγματα που χρειάζεται για το σχολείο. Μάλιστα η λίστα είναι ένας καλός τρόπος, για να εξασκηθεί στην ανάγνωση και τη γραφή, καθώς και στον οικονομικό σχεδιασμό για μεγαλύτερα παιδιά. Δώστε λοιπόν στα μεγαλύτερα παιδιά ένα χρηματικό ποσό, για να εξασκήσουν τις ικανότητές τους στα μαθηματικά και να εξοικειωθούν παράλληλα με την οργάνωση των χρημάτων.
Σχεδιασμός οικογενειακών υποχρεώσεων
Τα πράγματα που οι γονείς έχουν να τακτοποιήσουν πριν από το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς είναι πολλά, όπως ο προγραμματισμός ιατρικών εξετάσεων, ο υπολογισμός δρομολογίων, η επιλογή φροντιστηρίων και εξωσχολικών δραστηριοτήτων κλπ. Κάντε μια λίστα και ελέγξτε τις υποχρεώσεις σας μακριά από τα παιδιά, ώστε να μην τους μεταφέρετε το άγχος που ενδεχομένως θα έχετε.
Φτιάξτε μαζί με τα παιδιά καλοκαιρινά ενθύμια
Το τέλος του καλοκαιριού είναι λυπηρό για όλους μας. Για να θυμόμαστε τις ξέγνοιαστες καλοκαιρινές στιγμές μας, μπορούμε να φτιάξουμε μαζί με τα παιδιά κολάζ από εικόνες, φωτογραφίες και αντικείμενα (π.χ. καρτ ποστάλ, αποκόμματα εισιτηρίων από διάφορες εκδηλώσεις, φωτογραφίες από μέρη που πήγατε, κοχύλια ή πέτρες από τη θάλασσα) ή ζωγραφιές. Επίσης μπορούμε να δημιουργήσουμε μικρά ενθύμια που θα έχουμε ως ανάμνηση του καλοκαιριού.
Γενικότερα οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι κάθε μεταβατική περίοδος χρειάζεται ένα εύλογο διάστημα προσαρμογής, το οποίο ποικίλλει ανάλογα με την ηλικία και την προσωπικότητα του παιδιού. Γι' αυτό είναι απαραίτητο να δίνουμε ένα χρονικό περιθώριο, τουλάχιστον ενός μηνός, ώστε να δούμε, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει το παιδί και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε. Αυτό σημαίνει ότι όλο αυτό το διάστημα παρατηρούμε, ακούμε και μαθαίνουμε από το ίδιο το παιδί και τη δασκάλα/δάσκαλο τι συμβαίνει. Έτσι μόνο μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί. Αν όμως συμπτώματα αρνητισμού, έντονου άγχους, εκνευρισμού ή επιθετικότητας από την πλευρά του παιδιού επιμένουν, τότε οι γονείς θα πρέπει να συμβουλευτούν έναν ψυχολόγο, για να διερευνήσουν τα πιθανά αίτια, ώστε να βοηθήσουν έγκαιρα το παιδί και να διευκολύνουν την ομαλή προσαρμογή του στο εκπαιδευτικό περιβάλλον!
Καλή σχολική χρονιά για όλους!
________________________________________________________________________________________________
Η Λίνα Συμεωνίδου είναι εργοθεραπεύτρια και λογοπαιδικός. Αποφοίτησε από τη σχολή εργοθεραπείας έχοντας αποκτήσει εξειδίκευση στη δυσλεξία και στις μαθησιακές δυσκολίες και αργότερα και σε άτομα με κινητικά προβλήματα. Επίσης έχει μεταπτυχιακό στην ψυχολογία των εφήβων και στη διοίκηση υγείας & πρόνοιας από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, έχει τελειώσει ομοιοπαθητική με εξειδίκευση στην ψυχιατρική εργοθεραπεία και ομοιοπαθητική στον αυτισμό, ενώ τελειώνει σε ξένο πανεπιστήμιο την ομοιοπαθητική της γνώση κατοχυρωμένη από την ευρωπαϊκή ένωση. Πέραν τούτου ήταν εκπαιδεύτρια σε ειδικό πρόγραμμα πληροφορικής στην εκπαίδευση & αποκατάσταση ατόμων με ειδικές ανάγκες σε συνεργασία με την μικροηλεκτρονική που έγινε στην Μαράσλειο Ακαδημία, έχει διδάξει σε επιμορφωτικά σεμινάρια της Ελληνικής Εταιρίας Παιδαγωγικών Ερευνών & Σπουδών, ενώ συμμετείχε και ως εκπαιδεύτρια στην επιμόρφωση νηπιαγωγών σε συνεργασία με την ειδική σύμβουλο της τέταρτης περιφέρειας. Πλέον εργάζεται σε θέση προϊσταμένης στο Κέντρο Αποθεραπείας & Αποκατάστασης Βούλας ως εργοθεραπεύτρια για παιδιά με ειδικές ανάγκες, ενώ παράλληλα είναι υπεύθυνη για την κλινική άσκηση των φοιτητών της σχολής εργοθεραπείας του ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ.