Εκρήξεις οργής. Είναι τα γνωστά ξεσπάσματα, οι φωνές, τα χτυπήματα των ποδιών, των χεριών, του κεφαλιού, όλου του σώματος, ακόμη κι οι κλωτσιές και τα δαγκώματα, όταν δεν ικανοποιηθεί μια φανερή ή αφανής επιθυμία του παιδιού.
Η σωστή αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων απαιτεί από την πλευρά των γονιών κατάλληλο και λεπτό χειρισμό, κατανόηση και διερεύνηση των αιτιών που προκαλούν αυτά τα βίαια ξεσπάσματα του παιδιού.
"...πρέπει με ήρεμο τρόπο, συζήτηση και διπλωματία να αλλάξουμε παραστάσεις στο παιδί...."
Δεν είναι σωστό βέβαια να αφήνουμε το παιδί "να χτυπιέται" μόνο και μόνο, για να μην το "κακομάθουμε", καθώς αυτό θα του προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερο εκνευρισμό, ένταση και φωνές, και ταυτόχρονα θα μας εκνευρίσει κι εμάς, ενώ υπάρχει και κίνδυνος αυτοτραυματισμού! Το παιδί αντιγράφει τη συμπεριφορά μας, οπότε φροντίζουμε να παραμένουμε ήρεμοι και να επιχειρηματολογούμε κατάλληλα σε κάθε εκνευριστική για εκείνο κατάσταση.
Πρέπει δηλαδή με ήρεμο τρόπο, συζήτηση και διπλωματία να αλλάξουμε παραστάσεις στο παιδί, να του αποσπάσουμε την προσοχή από ό,τι τον εκνευρίζει, να απομακρύνουμε ή να εμφανίσουμε αυτό που θέλει ή φοβάται το παιδί, έτσι ώστε να σταματήσει να αντιδρά. Αν π.χ. τα βράδια φοβάται το σκοτάδι, μπορούμε να μείνουμε για λίγο μαζί του, μέχρι να κοιμηθεί μιλώντας του πότε πότε ή λέγοντάς του κάποια ιστορία, που έχουμε απομνημονεύσει.
Γενικά αποφεύγουμε με κάθε τρόπο τις εντάσεις μέσα στην οικογένεια, γιατί αυτές έχουν αντίκτυπο και στο παιδί. Επίσης περιορίζουμε στο ελάχιστο δυνατό τον εκνευρισμό του παιδιού, χωρίς όμως παράλληλα να ενδίδουμε απόλυτα στις όποιες απαιτήσεις του, για να μη γίνει απαιτητικό και κακομαθημένο, αλλά και για να μη χρησιμοποιεί τα ξεσπάσματα οργής ως τρόπο χειρισμού των γύρω του. Παν μέτρον άριστον!
Γράφει η Λίνα Συμεωνίδου
________________________________________________________________________________________________
Η Λίνα Συμεωνίδου είναι εργοθεραπεύτρια και λογοπαιδικός. Αποφοίτησε από τη σχολή εργοθεραπείας έχοντας αποκτήσει εξειδίκευση στη δυσλεξία και στις μαθησιακές δυσκολίες και αργότερα και σε άτομα με κινητικά προβλήματα. Επίσης έχει μεταπτυχιακό στην ψυχολογία των εφήβων και στη διοίκηση υγείας & πρόνοιας από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο, έχει τελειώσει ομοιοπαθητική με εξειδίκευση στην ψυχιατρική εργοθεραπεία και ομοιοπαθητική στον αυτισμό, ενώ τελειώνει σε ξένο πανεπιστήμιο την ομοιοπαθητική της γνώση κατοχυρωμένη από την ευρωπαϊκή ένωση. Πέραν τούτου ήταν εκπαιδεύτρια σε ειδικό πρόγραμμα πληροφορικής στην εκπαίδευση & αποκατάσταση ατόμων με ειδικές ανάγκες σε συνεργασία με την μικροηλεκτρονική που έγινε στην Μαράσλειο Ακαδημία, έχει διδάξει σε επιμορφωτικά σεμινάρια της Ελληνικής Εταιρίας Παιδαγωγικών Ερευνών & Σπουδών, ενώ συμμετείχε και ως εκπαιδεύτρια στην επιμόρφωση νηπιαγωγών σε συνεργασία με την ειδική σύμβουλο της τέταρτης περιφέρειας. Πλέον εργάζεται σε θέση προϊσταμένης στο Κέντρο Αποθεραπείας & Αποκατάστασης Βούλας ως εργοθεραπεύτρια για παιδιά με ειδικές ανάγκες, ενώ παράλληλα είναι υπεύθυνη για την κλινική άσκηση των φοιτητών της σχολής εργοθεραπείας του ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ.