ΠΩΣ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙΣ ΤΑ ΣΩΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ & ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Μετά τις καλοκαιρινές διακοπές επιστρέφει το "βασανιστικό" ερώτημα: "Πώς να επιλέξεις τα σωστά σχολικά υλικά για τα παιδιά σου και για την ψυχολογία τους κατά την έναρξη των σχολείων;".

Σωστή επιλογή σχολικών υλικών για την ψυχολογία παιδιών
via

Κάθε Σεπτέμβρης σηματοδοτεί μια νέα αρχή. Νέα τάξη, πιθανώς νέα δασκάλα / νέος δάσκαλος, νέο σχολείο και νέοι φίλοι. Η μετάβαση δεν είναι καθόλου εύκολη. Τα παιδιά αφήνουν τους πίσω τον ήλιο, τη θάλασσα και το παιχνίδι, για να ξεκινήσουν σχολείο, διάβασμα και εξωσχολικές δραστηριότητες. Ακόμη κι αν η προσμονή τους είναι μεγάλη και αδημονούν να συναντήσουν πάλι τους φίλους τους, το "Πρόγραμμα του χειμώνα" κάθε άλλο παρά εύκολο είναι στην αποδοχή του. Πρόγραμμα στον ύπνο, πρόγραμμα στο φαγητό, πρόγραμμα στην καθημερινότητα που θα έχει το παιδί, το οποίο πρέπει να ακολουθήσει πιστά μέσα στην παιδική του ανεμελιά! 

Η προετοιμασία για αυτήν τη νέα αρχή οφείλει κυρίως να στηρίζεται στην αποδοχή. Αποδοχή πρωτίστως των αναγκών του παιδιού από τον γονέα αλλά και αποδοχή της νέας σχολικής χρονιάς από το παιδί. Συχνά συζητάμε για τον τρόπο που τα παιδιά θα μπουν σε πρόγραμμα μετά από μια χαλάρωση των ορίων που έφερε το θέρος, αγνοώντας ένα σημαντικό κομμάτι, το υλικό που θα συνοδεύει τα παιδιά καθ’ όλη τη χρονιά. Τα σχολικά δηλαδή υλικά που θα "γεμίζουν" την καθημερινότητα των παιδιών και θα ακολουθούν και αυτά τρόπον τινά το πρόγραμμά τους. 

Η επιλογή λοιπόν των σωστών σχολικών υλικών είναι μια πρόσθετη ευκαιρία να δώσουμε στο παιδί να επιλέξει εκείνο. Είναι ένα "ανώδυνο" στοιχείο που θα ενισχύσει ωστόσο το αίσθημα της αποδοχής στο παιδί. Ο γονέας θα δείξει ότι το αποδέχεται, ότι αποδέχεται τις επιλογές του. Θα του δώσει το δικαίωμα της επιλογής, που πάντα αναζητά στην καθημερινότητα και πολλές φορές δεν έχει κυρίως για λόγους ασφάλειας ή έλλειψης χρόνου. Ωστόσο πάλι και εδώ η επιλογή δίνεται μέσα σε ένα ασφαλές πλαίσιο, καθώς επιλέγουμε εμείς το κατάστημα με τα υλικά ποιότητας που επιθυμούμε για το παιδί, του δίνουμε τη λίστα του σχολείου και αν ο οβολός μας το επιτρέπει, και μία πρόσθετη επιλογή να πάρει έξτρα υλικό που επιθυμεί. 

Επίσης η επιλογή σχολικού υλικού από το παιδί είναι μια διαδικασία που μπορεί να ενισχύσει τη θετική προσμονή του για το σχολείο. Είναι μια ομαλή και γλυκιά μετάβαση για το σχολείο. Κι έτσι θα πρέπει να την ενισχύσουμε. Ως μια ευχάριστη διαδικασία που λαμβάνει ωστόσο χώρα με την πιθανή επίβλεψη του γονέα, χωρίς όμως παρεμβατισμό και προσταγή, καθώς η πιθανότητα δικού μας παρεμβατισμού μειώνεται από τη δική μας πρότερη επιλογή καταστήματος ποιοτικών υλικών. Το παιδί επιλέγει και μαθαίνει μέσα από αυτή τη διαδικασία να επιλέγει σωστά με τη δική μας βοήθεια σχολικά υλικά που θα είναι χρήσιμα και επικουρικά στον δρόμο της γνώσης, υλικά που θα ενισχύσουν τη προσπάθεια του παιδιού στο σχολείο αλλά και συνάμα υλικά που το παιδί γνωρίζει ότι εκείνο έχει επιλέξει και δίνουν "χρώμα" στο πιθανό μουντό του σχολείου. Επιπλέον τα σχολικά υλικά σε μικρότερες ηλικίες μπορούν να ενισχύσουν το αίσθημα ασφάλειας του παιδιού. Λειτουργούν με άλλα λόγια σαν "μεταβατικά" αντικείμενα και μειώνουν το άγχος που δημιουργεί το άγνωστο σχολικό περιβάλλον!

Όπως υποστηρίζει και ο Noam Chomsky για τη διδασκαλία ότι θα πρέπει δηλαδή να εμπνέει τους μαθητές να ανακαλύπτουν μόνοι τους, να επανεξετάζουν κάτι με το οποίο δεν συμφωνούν και να ψάχνουν για εναλλακτικές, εάν νομίζουν πως υπάρχουν καλύτερες, με τον ίδιο τρόπο κι η επιλογή σχολικών υλικών στο πλαίσιο αυτό οφείλει να στηρίζει τον παραπάνω στόχο! 

Επομένως η επιλογή των σωστών σχολικών υλικών δεν είναι μια απλή επιλογή! Μπορεί να γίνει (και) ευκαιρία! Μετατρέψτε λοιπόν αυτή τη διαδικασία επιλογής των σχολικών υλικών σε μια διασκεδαστική διαδικασία. Μια διαδικασία, στην οποία συμμετέχουν γονείς και παιδιά. Άλλωστε η γνώση έτσι οφείλει να είναι: ΕΠΙΛΟΓΗ και ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ! 

Εμείς φέτος επιλέξαμε σχολικά υλικά από την εταιρία Fila Hellas!

Καλή σχολική χρονιά σε μικρούς και μεγάλους!


Γράφει η Γιούλη Μπαλίκου από το Ψυχολογία παιδιού

_________________________________________________________________________________________________

Η Γιούλη Μπαλίκου είναι ψυχολόγος (M.SC, PH.D), έχει ειδικευτεί στην οικογενειακή θεραπεία, είναι αρθρογράφος, εκπαιδεύτρια και συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού που αφορά στην ψυχολογία των παιδιών. Το ενδιαφέρον της εστιάζεται στη μάθηση των παιδιών μέσω πολυαισθητηριακών μεθόδων διδασκαλίας και κυρίως στην αναγνώριση των αναγκών και των συναισθημάτων τους. Επίσης είναι σύζυγος και μητέρα, ενώ λατρεύει τη δημιουργικότητα, τις νέες ιδέες, τους ανοιχτούς ανθρώπους και κυρίως τα παιδιά που έχουν τόσα να μας διδάξουν.


Και μην ξεχνάτε:
Ακολουθήστε το Familives σε FacebookInstagramTwitter & Google+, για να μη χάνετε κανένα post!