TO FAMILIVES ΣΥΝΟΜΙΛΕΙ ΜΕ ΤΗ ΤΑΤΙΑΝΑ ΛΥΓΑΡΗ ΣΤΟ 10 ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΕΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ «ΤΑ 12 ΚΟΥΠΕ»

 Το Familives βρέθηκε στην Αμαξοστοιχία-Θέατρο Το Τρένο στο Ρουφ, στο 10 Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών "Τα 12 κουπέ", όπου για 10 μέρες, από τις 11 μέχρι τις 20 Ιουνίου, νέοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν πρωτότυπες performances. Μας μίλησε γι' αυτό η κυρία Τατιάνα Λύγαρη, η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ.



Πώς ξεκίνησε η ιδέα για το Φεστιβάλ;

 Το φεστιβάλ ξεκίνησε το 2011 μέσα στην οικονομική κρίση, που ήταν μια άλλη κρίση από αυτήν που περνούμε τώρα αλλά εξίσου δύσκολη, γιατί ήδη οι πολιτιστικοί χώροι και ειδικά τα μικρά θέατρα είχαν αρχίσει να έχουν προβλήματα.  Σκεπτόμενη ότι το ίδιο θα είχαμε και εμείς να αντιμετωπίσουμε, αποφάσισα πολύ επιθετικά ας το πούμε, αντί να είμαστε στον φόβο ότι θα κλείσει ένας πολιτιστικός χώρος, να τον ανοίξουμε σε νέους ανθρώπους που ούτως ή άλλως εκείνον τον καιρό ήταν δύσκολο να βρουν στέγη να στεγάσουν τα όνειρά τους και τις δημιουργίες τους. Θέλαμε να στηρίξουμε και να δώσουμε μια ώθηση στο νεαρό καλλιτεχνικό δυναμικό της χώρας κι επομένως είπαμε να δημιουργήσουμε αυτό το φεστιβάλ το οποίο θα δίνει στέγη, τα βαγόνια του, τον χώρο του, την τεχνική υποδομή και την προβολή των καλλιτεχνών ώστε να παρουσιάσουν τις performances  που έχουν εμπνευστεί.
 Ονομάστηκε «Φεστιβάλ τα 12 Κουπέ» επειδή ξεκίνησε από ένα βαγόνι το οποίο λέγεται New Wagon, γιατί έχει προστεθεί σχετικά πρόσφατα, βέβαια μιλάμε τώρα για 12 χρόνια πριν, αλλά τέλος πάντων το τελευταίο βαγόνι που προστέθηκε στην αμαξοστοιχία και είναι ένα βαγόνι με κουπέ, με compartments, με μικρά διαμερισματάκια.  Η ιδέα ήτανε οι καλλιτέχνες αυτοί να παρουσιάσουν τις παραστάσεις τους είτε είναι από το χώρο του θεάτρου, της μουσικής, των εικαστικών, του σύγχρονου χορού, είτε είναι βίντεο art, οτιδήποτε γύρω από τη τέχνη, μέσα σε αυτούς τους μη θεατρικούς αντισυμβατικούς μικρούς χώρους. Έτσι γεννήθηκε το  «Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών Τα 12 Κουπέ»
Δεν φανταζόμουν βέβαια ότι θα φτάσουμε 11 χρόνια μετά, να μιλάμε το 2021 για αυτό το φεστιβάλ! Έχει ολοκληρώσει τη δέκατη διοργάνωση και στην πορεία ο σύγχρονος χορός μας ξάφνιασε πάρα πολύ γιατί είχε απρόσμενα αποτελέσματα μέσα σε αυτό το μικρό χώρο. Λες, πώς μπορεί να υπάρξει χορός και μάλιστα όχι μόνο από μια χορεύτρια ή έναν χορευτή αλλά από αρκετά άτομα, μέσα σε αυτά τα μικρά compartments, μαζί με τους θεατές και να λειτουργεί αυτό το πράγμα; Και όμως λειτουργούσε και ήταν καταπληκτικό! 
Είπαμε λοιπόν να δημιουργήσουμε ένα δεύτερο φεστιβάλ και να έχουμε δύο φεστιβάλ που το ένα συμπληρώνει το άλλο. Αυτό ονομάστηκε «Φεστιβάλ σύγχρονου χορού compartments Dance project» και γίνεται κάθε Σεπτέμβριο, ενώ το «Φεστιβάλ Νέων Καλλιτεχνών Τα 12 Κουπέ» γίνεται κυρίως την άνοιξη, συνήθως Μάιο ή Ιούνιο. Τώρα το μεταθέσαμε Ιούνιο γιατί ήταν κλειστοί οι πολιτιστικοί χώροι. 
Έχουμε κάνει ήδη 4 διοργανώσεις του  φεστιβάλ αυτού, άρα το Τρένο στο Ρουφ  έχει τρέξει συνολικά 14 φεστιβάλ όλα αυτά τα 23 χρόνια της πορείας του.



Πόσο εύκολο είναι για τους νέους καλλιτέχνες που ακολουθούν αυτόν τον πρωτότυπο και διαφορετικό δρόμο να διακριθούν στην εποχή μας;

Γενικά είναι πάρα πολύ δύσκολο γιατί καταρχάς πρέπει να βρουν τον χώρο όπου θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Μετά πρέπει να βρουν τις συνθήκες που θα είναι και επαγγελματικές. Το φεστιβάλ μας είναι  ένα επαγγελματικό φεστιβάλ, δεν είναι ερασιτεχνικό, δεν δέχεται ερασιτέχνες. Απλώς δέχεται επαγγελματίες στα πρώτα βήματα της καριέρας τους. Ακριβώς γι’ αυτή την έλλειψη που με ρωτάτε εμείς δημιουργήσαμε αυτό το φεστιβάλ, γιατί στα πρώτα βήματα ένας καλλιτέχνης είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρει κατάλληλες συνθήκες και πόσο μάλλον σε τομείς όπως είναι ο χορός. Το θέατρο αν θέλετε εντάξει, είναι και πιο διαδεδομένο, κάτι τέλος πάντων πιο εύκολο να έχει και μία πιο εμπορική ανταπόκριση. Ο χορός είναι πάρα πολύ δύσκολο, όπως και τα εικαστικά βέβαια.
Συνήθως τα νέα παιδιά κάνουν ταυτόχρονα πολλές δουλειές για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Είναι πάρα πολύ δύσκολο δηλαδή να βιοποριστείς από αυτή τη τέχνη και ειδικά στα πρώτα σου βήματα. Πρέπει να επιμείνεις πάρα πολύ, να έχεις πάθος, να δουλεύεις συνέχεια και να ελπίζεις ότι κάποια στιγμή, με τη δουλειά, με το μεράκι, με το ταλέντο, με όλα αυτά μαζί θα μπορέσεις να υπάρχεις και να σταθείς. Και πάλι δεν ξέρω αν θα μπορείς να βιοπορίζεσαι. Είναι ένας δύσκολος χώρος, ο χώρος του πολιτισμού και γενικότερα της τέχνης και πόσο μάλλον όταν είσαι στα πρώτα σου βήματα.

Είναι μία καλή διέξοδος για τους νέους καλλιτέχνες το φεστιβάλ αυτό.

 Ναι, γι’ αυτό και έχουμε μεγάλη ανταπόκριση. Φέτος ήταν μια χρόνια που μας ξάφνιασαν  πάρα πολύ οι προτάσεις που είχαμε, ήταν πάνω από 80 προτάσεις που ήταν πολύ μεγάλος αριθμός για το μέγεθος του τρένου στο Ρουφ. Νομίζω ήταν αποτέλεσμα της πανδημίας γιατί όλη αυτή η δημιουργικότητα μαζεύτηκε και κάποια στιγμή ήθελε να εκφραστεί. Από την άλλη όμως εμείς δεν μπορούσαμε να πάρουμε πολλές προτάσεις και να εγκρίνουμε πολλά projects, παρόλο που όλα ήταν σε πολύ καλό επίπεδο φέτος.  Είχαμε και πάρα πολλές θεατρικές προτάσεις με projects τα οποία ήτανε κείμενα πρόζας αλλά επειδή λόγω των υγειονομικών συνθηκών αυτά γίνονται στον εξωτερικό χώρο της αποβάθρας, δεν μπορούσαν όλα να φιλοξενηθούν σε έναν υπαίθριο χώρο. Κι έτσι στραφήκαμε αναγκαστικά στον σύγχρονο χορό, παρόλο που ακολουθεί το Σεπτέμβριο ένα φεστιβάλ σύγχρονου χορού  πού είναι πιο εύκολο να παρουσιαστεί σε υπαίθριο χώρο, καθώς και σε μουσικές performances.



Κάθε μέρα υπάρχει και κάτι διαφορετικό;

Όχι, το φεστιβάλ μας πάντα κρατάει 10 ή 15 μέρες ανάλογα τη χρονιά. Φέτος είναι 11 οι παραστάσεις και συνολικά 35 οι καλλιτέχνες.  Όλες τις παραστάσεις παρουσιάζονται κάθε μέρα σε ένα κυλιόμενο πρόγραμμα που αρχίζει από τις 8:00 και τελειώνει γύρω στις 11:30 με 12:00 το βράδυ. Το ένα project είναι μετά το άλλο συνεχόμενα και ο θεατής μπορεί να έρθει και να βγάλει ένα εισιτήριο το οποίο το ονομάζουμε day pass, δηλαδή ένα εισιτήριο της ημέρας και να παρακολουθήσει όλες τις performances από τις 7:30 μέχρι το βράδυ με 10 ευρώ ή να επιλέξει 3 performances που τον ενδιαφέρουν και θέλει να παρακολουθήσει και να βγάλει εισιτήριο των 6 ευρώ από το viva.gr, την ηλεκτρονική προαγορά. Επομένως μπορεί να έρθει να απολαύστε το ποτό του, γιατί είναι ένας χώρος ανοιχτός όλο το καλοκαίρι και με άλλα μουσικά projects και δρώμενα που έχουμε πάντα στην αποβάθρα και επειδή η εστίαση είναι συνυφασμένη με το τρένο χρόνια τώρα, μπορεί να απολαύσει το ποτό ή το φαγητό του και να παρακολουθήσει ό,τι τον ενδιαφέρει από το φεστιβάλ ή τα άλλα δρώμενα που έχουμε τον υπόλοιπο καιρό.

Σας ευχαριστούμε πολύ για τη φιλοξενία και ευχόμαστε ό,τι καλύτερο σε σας και στον όμορφο χώρο σας!

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε εδώ:

www.totrenostorouf.gr

www.facebook.com/To-Treno-sto-Rouf-railway-carriage-theatre

https://twitter.com/ToTrenoStoRouf

https://instagram.com/ToTrenostoRouf

Τη συνέντευξη επιμελήθηκε η Χριστίνα Βούλαλη από το Τα παιδάκια μας 

Φωτογραφίες: Μαρία Ξαφίτσα, Μαρία Χαντζίκου

________________________________________________________________________________
Πολυταξιδευμένη εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στις ξένες γλώσσες και τη διδασκαλία τους, μαμά και blogger. Θέματα που την ενδιαφέρουν; Η θετική διαπαιδαγώγηση, οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης και ό,τι έχει να κάνει με το παιδί. Της αρέσει η καλή μουσική, τα ενδιαφέροντα βιβλία και τα όμορφα ταξίδια!


Και μην ξεχνάτε: 

Ακολουθήστε το Familives σε FacebookInstagram & Twitter, για να μη χάνετε κανένα post!