ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΣΤΑΜΑΤΟΥΔΗ: SAVOIR VIVRE ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ! ΚΑΛΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΣΤΟ ΤΡΑΠΕΖΙ (ΕΚΔΟΣΕΙΣ Ι. ΣΙΔΕΡΗΣ)

 Είτε πρόκειται για το μεσημεριανό στο σπίτι με την οικογένεια, για δείπνο με φίλους ή για έξοδο στο εστιατόριο, οι καλοί τρόποι στο τραπέζι είναι απαραίτητοι σε κάθε γεύμα. Δείχνουν κοινωνική μόρφωση και σεβασμό στους συνδαιτημόνες. 

Το βιβλίο της Ελένης Σταματούδη «Savoir vivre για παιδιά! Καλοί τρόποι στο τραπέζι» των εκδόσεων Ι. Σιδέρη, έρχεται να διδάξει με ευχάριστο και παιχνιδιάρικο τρόπο στα παιδιά (4-9 ετών) πώς να συμπεριφέρονται σωστά την ώρα του φαγητού.



Ξεκινώντας από τη σωστή υγιεινή (το πλύσιμο των χεριών), περνάει στο πώς πιάνουμε τα μαχαιροπίρουνα, στη σωστή στάση του σώματος, στο πώς πίνουμε και τρώμε χωρίς να κάνουμε θόρυβο και να ενοχλούμε τους άλλους, πώς ζητάμε κάτι που χρειαζόμαστε για το γεύμα μας και άλλα πολλά. 

Η εικονογράφηση της Μάρως Αλεξάνδρου παίζει σημαντικό ρόλο στο βιβλίο δείχνοντας στη μια σελίδα την λάθος συμπεριφορά και στην επόμενη τη σωστή με τη βοήθεια του Άρι του κούνελου!

Στο πίσω μέρος του βιβλίου οι γονείς μπορούν να βρουν πολύτιμες συμβουλές για το πώς να το αξιοποιήσουν στο έπακρο.

Ένα βιβλίο που διδάσκει με απλό, χιουμοριστικό και ανάλαφρο τρόπο την καλή συμπεριφορά στο τραπέζι.

Συνέντευξη με την Ελένη Σταματούδη



Πώς προέκυψε η ιδέα να γράψετε ένα βιβλίο για τους καλούς τρόπους στο τραπέζι και μάλιστα για παιδιά; 
Ο λόγος που έγραψα αυτό το βιβλίο ήταν η καθημερινότητά μου σε συνδυασμό με την αγάπη μου για τα παιδιά. Καθημερινά συναντάμε ανθρώπους χωρίς τρόπους, χωρίς κοινωνική συνείδηση και σεβασμό προς τον συνάνθρωπο. Όλοι μας κάποια στιγμή συναντήσαμε κάποιον που ήταν αγενής και είπαμε «τι να του πεις τώρα; Αν δεν έμαθε τρόπους όσο ήταν μικρός, τώρα πια είναι αργά». Αυτό το ‘τώρα πια είναι αργά’ προσπάθησα να προλάβω, γράφοντας ένα βιβλίο για παιδιά που εστιάζει στην καλή συμπεριφορά. Στις μικρές ηλικίες, όσο ακόμη δηλαδή ο άνθρωπος διαμορφώνει την προσωπικότητά του και απορροφάει καλύτερα τη γνώση, μπορεί κανείς να βρει γόνιμο έδαφος για να δημιουργήσει πολίτες που να νοιάζονται τον συνάνθρωπό τους και να στέκονται με αξιοπρέπεια και σεβασμό στο κοινωνικό τους περιβάλλον.
Το καλό με αυτό το βιβλίο είναι ότι μέσα από τα παιδιά εκπαιδεύονται και οι γονείς. 

Πιστεύετε ότι λείπουν οι καλοί τρόποι και η ευγένεια στην εποχή μας;
Οι γρήγοροι ρυθμοί της ζωής μας, πολλές φορές ακόμα και η ανάγκη για επιβίωση καθώς και η κρίση των αξιών μάς κάνει να ξεχνάμε ή και να μην γνωρίζουμε καθόλου βασικές αρχές κοινωνικής συμπεριφοράς. Η ευγένεια, η καλοσύνη, η ενσυναίσθηση, ο σεβασμός στον εαυτό μας και στον συνάνθρωπο, στα ζώα, στο περιβάλλον, είναι αρχές που κάποιες φορές μπαίνουν χαμηλότερα στον κατάλογο των προτεραιοτήτων μας. 
Άνθρωποι όμως με καλούς τρόπους συμπεριφοράς είναι άνθρωποι ευτυχισμένοι, γιατί έχουν μάθει να συμβιώνουν αρμονικά μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο και αυτό τους δίνει αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία για το μέλλον.


Τι σας δυσκόλεψε στη συγγραφή του βιβλίου;
Η διαδικασία συγγραφής του βιβλίου ήταν ευχάριστη πρώτον, γιατί σχετίζεται με τα παιδιά και αυτό από μόνο του είναι πολύ ενδιαφέρον, και δεύτερον, σου δίνει τη δυνατότητα να βάλεις κι εσύ ένα μικρό λιθαράκι για μία καλύτερη νέα γενιά με αντίκτυπο στην κοινωνία.
Πάντοτε η συγγραφή ενός βιβλίου είναι μία πρόκληση. Η πρόκληση στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν η δημιουργία ενός βιβλίου που δεν ήταν ένα εγχειρίδιο οδηγιών. Θα προσέλκυε τόσο το παιδί όσο και τον γονιό να το διαβάσουν και να το εφαρμόσουν στην πράξη. Θα ήταν απλό, κατανοητό, και ταυτόχρονα δεν θα ήταν βαρετό. Θεωρώ ότι η πρωτοτυπία αυτού του βιβλίου έγκειται στο γεγονός ότι ακουμπάει στην πραγματικότητα όπως τη βιώνουμε καθημερινά, δεν είναι ένα ελιτίστικο εγχειρίδιο που επιδιώκει το ιδεατό και μη εφαρμόσιμο. Για αυτό και το βιβλίο δίνει βάρος στο χιούμορ, αναδεικνύει αυτό που σκεφτόμαστε πολλοί ενδόμυχα όταν μας λένε τι να κάνουμε, αναγνωρίζει και αποδέχεται την αυθόρμητη συμπεριφορά μας -που δεν είναι πάντοτε η ιδεατή- και μέσα από αυτήν και μόνον προσπαθεί να μας κάνει καλύτερους.
 
Το κείμενό σας συνοδεύει ιδανικά η εικονογράφηση της Μάρως Αλεξάνδρου δείχνοντας τη λάθος συμπεριφορά στη μια σελίδα και τη σωστή στην επόμενη. Πείτε μας λίγα λόγια για την εικονογράφο. Τι ρόλο πιστεύετε ότι παίζουν οι εικόνες στο παιδικό βιβλίο;
Είμαι πολύ χαρούμενη και τυχερή από τη συνεργασία αυτή γιατί η Μάρω Αλεξάνδρου κατάφερε να αποτυπώσει σε εικόνες ακριβώς αυτό που είχα φανταστεί για το συγκεκριμένο βιβλίο. Πρόσωπα και μάτια μεγάλα, καθαρά, όπως οι ψυχές των παιδιών, που να μπορούν να δείξουν τις εκφράσεις τους και τα συναισθήματα που βιώνουν.  
Η δύναμη της εικόνας είναι γνωστή σε όλους και ένα τέτοιο βιβλίο μπορεί να περάσει το μήνυμά του μόνον εάν υπάρχει απόλυτη σύμπνοια και μέθεξη μεταξύ των δύο. Και πιστεύω το καταφέρνει.
Θα ήθελα μάλιστα να σταθώ στον Άρι τον κούνελο (Άρις από το άριστος). Ο Άρις είναι μία ήσυχη δύναμη. Είναι ο καλύτερος φίλος των παιδιών. Θα τον δει κανείς να είναι δίπλα τους και να γελάει με τα λάθη τους, μερικές φορές να απελπίζεται με αυτά που κάνουν, αλλά και να τα επιβραβεύει όταν συμπεριφέρονται σωστά. Δεν τους κάνει παρατηρήσεις, δεν τα κατακρίνει. Τα βελτιώνει μέσα από την αγάπη.


Ποια πιστεύετε ότι είναι η σχέση των παιδιών με το βιβλίο στην εποχή μας και ειδικά μετά την περίοδο της τηλεκπαίδευσης;
Η τηλεκπαίδευση, αναγκαίο κακό αλλά και απαραίτητη εξέλιξη την εποχή της πανδημίας, συντέλεσε στο να χάσουν τα παιδιά την προσωπική επαφή με δασκάλους, συμμαθητές και φίλους. Η οθόνη έγινε η καθημερινότητά τους όχι μόνον λόγω εκπαίδευσης αλλά και επαφής με φίλους και για ψυχαγωγία (ταινίες, βιντεοπαιχνίδια, μουσική, κ.α.).
Το βιβλίο βάλλεται λοιπόν από παντού. Κυρίως από τη νέα πραγματικότητα. Όταν εθίζεσαι σε μία οθόνη δύσκολα διαβάζεις, τουλάχιστον με τον παραδοσιακό τρόπο…
Οπότε η σχέση με το βιβλίο είναι δύσκολη και αποτελεί πρόκληση των ημερών. Αυτό είναι κάτι που οι συγγραφείς θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους και ιδίως όσοι γράφουν για μικρές ηλικίες. Πρέπει να είναι κατανοητοί, να έχουν ένα μήνυμα να περάσουν, και όπως είπαμε σημαντικός είναι επίσης ο συσχετισμός λόγου και εικόνας. 

Τι θα δούμε από εσάς στο μέλλον; Ετοιμάζετε κάποιο άλλο βιβλίο;
Βρίσκεται στο τυπογραφείο το δεύτερο βιβλίο της σειράς “Savoir Vivre για παιδιά! Καλοί τρόποι στο σχολείο”. Στόχο έχει να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους στο σχολείο με σεβασμό προς τον δάσκαλο και τον συμμαθητή λαμβάνοντας επίσης υπόψη τη διαφορετικότητα του καθενός. Μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες βγαίνουν από ένα απολύτως προστατευμένο περιβάλλον, το σπίτι τους, στο οποίο είναι το κέντρο όσων συμβαίνουν, και προσπαθούν να κοινωνικοποιηθούν και να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο περιβάλλον με δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις. Το σχολείο είναι σε μεγάλο βαθμό μία μικρογραφία της κοινωνίας και προετοιμάζει τα παιδιά ως προς την ένταξή τους στην ευρύτερη κοινωνία. Σύντομα ολοκληρώνεται και το τρίτο βιβλίο της σειράς “Savoir Vivre για παιδιά! Καλοί τρόποι σε δημόσιους χώρους”. Τα βιβλία αυτά λειτουργούν παραπληρωματικά, συμπληρώνει δηλαδή το ένα το άλλο.

Ποια η πιο συγκινητική στιγμή στην πορεία σας αυτή;
Χαίρομαι πολύ όταν τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς τους με πλησιάζουν και μου δείχνουν τι έχουν μάθει και πως το εφαρμόζουν στην καθημερινότητά τους. Μάλιστα οι γονείς μου εκμυστηρεύονται ότι πλέον έχουν εκπαιδευτεί και οι ίδιοι στο πως να φέρονται σωστά μέσα από την εκμάθηση των παιδιών τους! 
Τέλος είναι μεγάλη έκπληξη για μένα να βλέπω παιδιά σε πολύ μικρές ηλικίες -ακόμη και 3 ετών- να εφαρμόζουν ό,τι έχουν μάθει στο βιβλίο με μεγάλο ενθουσιασμό.

Γράφει η Χριστίνα Βούλαλη από το Τα παιδάκια μας 

________________________________________________________________________________

Πολυταξιδευμένη εκπαιδευτικός με εξειδίκευση στις ξένες γλώσσες και τη διδασκαλία τους, μαμά και blogger. Θέματα που την ενδιαφέρουν; Η θετική διαπαιδαγώγηση, οι εναλλακτικές μορφές εκπαίδευσης και ό,τι έχει να κάνει με το παιδί. Της αρέσει η καλή μουσική, τα ενδιαφέροντα βιβλία και τα όμορφα ταξίδια!


Και μην ξεχνάτε: 

Ακολουθήστε το Familives σε FacebookInstagram & Twitter, για να μη χάνετε κανένα post!