Πολύς λόγος
γίνεται τώρα τελευταία για το Metaverse. Σαν να μην έφταναν τα κινητά, τα τάμπλετ, τα social media, μας ήρθε τώρα και αυτό!
Μια βόλτα να πάμε
με τα παιδιά μας στους σύγχρονους παιδότοπους με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, θα
δούμε ουρές να σχηματίζονται μπροστά στα μηχανήματα εικονικής πραγματικότητας. Ο
χρήστης φοράει μια μάσκα με ειδικούς φακούς και ακουστικά, κάθεται σε ένα
κάθισμα που του μεταδίδει κραδασμούς και τον μεταφέρει σε έναν εικονικό κόσμο. Και
καλά να υπήρχαν μόνο εκεί! Τώρα μπορούμε να τα έχουμε και στο σπίτι μας!
Αφού δεν μπορούμε να τα αποφύγουμε, ας δούμε τι είναι και πώς χρησιμοποιούνται. Η ενημέρωση είναι πάντα ο σωστός δρόμος για να διατηρούμε τη ψυχραιμία μας!
Ο όρος
χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1992 από τον συγγραφέα Neal Stephenson στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας Snow Crash, για να περιγράψει έναν εικονικό κόσμο τριών διαστάσεων όπου ο εικονικός
εαυτός μας, το avatar όπως
ονομάζεται, μπορεί να συναντηθεί με άλλα
avatars, να
ταξιδέψει, να δουλέψει, να κάνει αγορές και γενικά να ζήσει όπως και στον
πραγματικό κόσμο. Είναι δηλαδή μια 3D αναβάθμιση του παραδοσιακού διαδικτύου το οποίο πλέον
βιώνουμε από μέσα. Παίζουμε παιχνίδια, γυμναζόμαστε, βλέπουμε φίλους, κάνουμε
μέχρι και επαγγελματικές συναντήσεις με ανθρώπους που βρίσκονται στην άλλη άκρη
του κόσμου.
Τα καλά
Εκπαίδευση: Οι
μαθητές μπορούν να μεταφερθούν στιγμιαία σε άλλες χώρες και εποχές, να
εξερευνήσουν το βυθό της θάλασσας, το διάστημα, ακόμα και να βρεθούν μέσα στο
ανθρώπινο σώμα.
Πιλότοι, οδηγοί
και άλλοι επαγγελματίες εκπαιδεύονται μέσα από προσομοιώσεις χωρίς να χρειαστεί
να ταξιδεύσουν.
Άνθρωποι από όλες
τις γωνιές της γης μπορούν να μοιραστούν πληροφορίες, να συνεργαστούν και να
μελετούν μαζί την ίδια στιγμή.
Εργασία: Η
εργασία αλλάζει μορφή. Φορώντας τον εξοπλισμό βρισκόμαστε στο εικονικό μας
γραφείο και δουλεύουμε από την άνεση του σπιτιού μας.
Ιατρική: Χρησιμοποιείται
για τη θεραπεία ατόμων με φοβίες και άγχος ή αυτισμό γιατί τους επιτρέπει να εκτεθούν
σε διάφορες κοινωνικές καταστάσεις σε ένα ασφαλές περιβάλλον χωρίς τον φόβο να
τους κρίνουν ή να τους κοροϊδεύουν.
Επαγγελματικές
ευκαιρίες: Προσφέρει στις εταιρίες έναν ολοκαίνουργιο τρόπο να διαφημίσουν τα
προϊόντα τους μέσα από τη διαδραστική συμμετοχή του πελάτη ο οποίος πλέον όχι
μόνο τα βλέπει, αλλά μπορεί να τα πιάσει και να τα επεξεργαστεί από όλες τις
πλευρές. Εταιρίες ρούχων λανσάρουν την τελευταία λέξη της μόδας για τα avatars.
Και δεν είναι μόνο αυτό. Στο Metaverse υπάρχουν αμέτρητες ευκαιρίες για κέρδος: άνθρωποι αγοράζουν ήδη εικονικά οικόπεδα και χτίζουν κτίρια εκεί εξοπλίζοντάς τα με όμορφες συσκευές και αντικείμενα, χρησιμοποιώντας εικονικά χρήματα, τα λεγόμενα κρυπτονομίσματα, με την ελπίδα να τα μεταπουλήσουν όταν ανέβει η αξία τους.
Τα άσχημα
Ανωνυμία: Στο Metaverse είναι ακόμα πιο δύσκολο από τις κλασσικές
μορφές του διαδικτύου να ξέρουμε ποιος κρύβεται πίσω από ένα avatar. Έτσι το bullying, το σεξουαλικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο υπάρχουν
και εκεί αλλά με διαφορετική μορφή.
Υγεία: Αυτού του
είδους οι συσκευές μπορεί να προκαλέσουν ναυτία, πόνο στα μάτια και ζαλάδες. Τα
μικρά παιδιά κινδυνεύουν να χτυπήσουν πάνω σε αληθινούς τοίχους ή άλλα
αντικείμενα του πραγματικού κόσμου εξερευνώντας τον ψηφιακό.
Ψυχολογία: Υπάρχει
κίνδυνος εθισμού, επιθετικότητας και απομάκρυνσης από την πραγματικότητα.
Επίσης κάποιος που αντιμετωπίζει προβλήματα στη ζωή του μπορεί να καταφύγει
εκεί αντί να προσπαθήσει να τα λύσει. Ειδικά τα μικρά παιδιά θα μπορούσαν να
δημιουργήσουν ψεύτικες αναμνήσεις γιατί δεν μπορούν να ξεχωρίσουν αν αυτό που θυμούνται
είναι αληθινό ή ψηφιακό.
Οπότε τι κάνουμε;
·
Ενημερωνόμαστε
για τους κινδύνους του Metaverse, τα κρυπτονομίσματα, τα ψηφιακά πορτοφόλια διαβάζοντας και ψάχνοντας στο
διαδίκτυο.
·
Το
δοκιμάζουμε καταρχάς εμείς για να μάθουμε από πρώτο χέρι πώς είναι η εμπειρία,
τι πλατφόρμες υπάρχουν και πώς οι χρήστες επικοινωνούν μεταξύ τους.
·
Μιλάμε
στο παιδί μας για τα καλά και τους κινδύνους, φτιάχνουμε μαζί το avatar του έτσι ώστε να είναι κατάλληλο για την
ηλικία του και να μην προσελκύει άτομα που δεν θέλουμε.
·
Του
μαθαίνουμε πώς να χειρίζεται επικίνδυνες καταστάσεις και να μην δίνει τα
πραγματικά του στοιχεία σε ξένους. Η καλή επικοινωνία με το παιδί μας είναι κλειδί
εδώ. Πρέπει να αισθάνεται άνετα να μας μιλήσει για οτιδήποτε το προβληματίζει
για να μπορούμε να του παρέχουμε την υποστήριξη που χρειάζεται.
·
Περιορίζουμε
τον χρόνο που περνάει στην πλατφόρμα το πολύ σε 20 λεπτά την ημέρα με
διαλείμματα προς αποφυγή ναυτίας ή κούρασης των ματιών.
·
Χρησιμοποιούμε
κάποια από τις εφαρμογές γονικού ελέγχου που ανιχνεύουν και μπλοκάρουν ύποπτο ή ακατάλληλο περιεχόμενο, ελέγχουν τη
δραστηριότητα του παιδιού και τα μηνύματα που ανταλλάσσει κλπ.
Όπως και στον
αληθινό κόσμο, στο Metaverse
υπάρχουν όλων των ειδών άνθρωποι, καλοί και κακοί. Η κάθε πλατφόρμα έχει το
δικό της κοινό και τους δικούς της κανόνες. Δεν είναι όλες οι δραστηριότητες
και όλα τα παιχνίδια για όλους, ούτε για όλες τις ηλικίες. Αυτό που πρέπει να
κάνουμε ως γονείς, είναι να είμαστε ενημερωμένοι, να παρακολουθούμε τη
δραστηριότητα του παιδιού για να το βοηθήσουμε να έχει μια θετική εμπειρία σ’ αυτόν
τον καινούργιο κόσμο.