Ισοδυναμούν σε αξία και αποτέλεσμα τα e-books με τα εκδοτέα;

Παρόλο που η τεχνολογία τρέχει με γοργούς ρυθμούς και η ιδέα των e-books (ηλεκτρονικά βιβλία) άλλαξε κατά πολύ τα όσα είχαμε μέχρι τώρα συνηθίσει, δεν κατήργησε την παραδοσιακή ανάγνωση μέσω του κλασικού εκδοτέου βιβλίου. Όσον αφορά στα παιδιά θα αναλύσω παρακάτω τους λόγους που με βρίσκουν υπέρμαχη του βιβλίου στη κλασική του μορφή.

Το βιβλίο και ειδικά το παιδικό συνδέει το κείμενο με τις εικόνες και έτσι το μήνυμα γίνεται καλυτέρα αντιληπτό από το παιδί καθώς γίνεται πιο γλαφυρό. Κατά την ανάγνωση,  ο φροντιστής/γονέας/εκπαιδευτικός παίρνει ιδέες από την εικόνα και εμπλουτίζει το λόγο του καθώς όλα έχουν στόχο την καλύτερη απομνημόνευση από πλευράς του παιδιού, τουλάχιστον όσον αφορά τα σχολικά βιβλία. Υπάρχουν και βιβλία εκτός της διδακτέας ύλης που χαρακτηρίζονται εκπαιδευτικά γιατί ακριβώς δίνουν την ευκαιρία στο παιδί να μάθει πράγματα (κοινωνικοποίηση, ενσυναίσθηση, κοινωνικές συναναστροφές) με πιο ευχάριστο τρόπο.

Το εκτυπωμένο βιβλίο μπορεί να μείνει στη βιβλιοθήκη του παιδιού και μπορεί να ανατρέξει σε αυτό όταν χρειαστεί να θυμηθεί κάτι. Αν πρόκειται για παραμύθι, υπάρχει συναισθηματική αξία και δημιουργία αναμνήσεων στην ύπαρξη ενός παραμυθιού. Το παιδί ανατρέχει σε παιδικές αναμνήσεις που όλοι ελπίζω να προσπαθούμε να φτιάχνουμε τέτοιες στα παιδιά μας καθημερινά.

Το βιβλίο ανήκει στο ίδιο το παιδί και αυτό μπορεί να αποτελέσει αφορμή για ανάπτυξη των κοινωνικών του δεξιοτήτων σε μια ανταλλαγή βιβλίων, κάτι σαν δανειστική βιβλιοθήκη.
Όσον αφορά τώρα καθαρά το εκπαιδευτικό κομμάτι, το εκτυπωμένο φυσικό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να έχει χειρόγραφες σημειώσεις, να σημειώνει τα σημαντικά σημεία, εξασκώντας έτσι την ορθογραφία του. Αυτά μπορούν να γίνουν και ηλεκτρονικά εκτός από το προνόμιο της εξάσκησης της ορθογραφίας.

Από την άλλη το ηλεκτρονικό βιβλίο έχει τη δυνατότητα της κίνησης στην εικόνα σε πολλές περιπτώσεις. Για το πλεονέκτημα όμως αυτό υπάρχει και το μειονέκτημα: η χρήση της οθόνης, την οποία προσπαθούμε όχι να δαιμονοποιήσουμε γιατί θα έχουμε τα αντίθετα αποτελέσματα, αλλά να περιορίσουμε και να προσθέσουμε χρόνο σε πραγματικό βιβλίο, εξωσχολικές δραστηριότητες, άθληση, βόλτες στη φύση, κ.α. Η πολύωρη βέβαια χρήση ενός βιβλίου σε ηλεκτρονική μορφή μπορεί να επηρεάσει και την όραση του παιδιού.

Επιπροσθέτως στη χρήση ενός ηλεκτρονικού βιβλίου μέσω του διαδικτύου ελλοχεύει ο κίνδυνος της εισόδου του παιδιού σε ιστοσελίδες μη κατάλληλες για την ηλικία του. Οπότε ο γονέα/φροντιστής/εκπαιδευτικός θα πρέπει πάντα να κατεβάζει το ηλεκτρονικό βιβλίο και όχι να αφήνει το παιδί να περιηγείται ανεξέλεγκτα στο διαδίκτυο.

Σαν συμπέρασμα, πιστεύω η άποψη μου περί του εκδοθέντος και του ηλεκτρονικού βιβλίου φάνηκε καθαρά. Όπως και να έχει χρειάζεται να διατηρούμε έλεγχο της κατάστασης με  σαφή και καθορισμένα όρια όπως και σε όλα που σχετίζονται με το παιδί.

Καλές αναγνώσεις!


Γράφει η Κατερίνα Βεκηδημητριάδου
Απόφοιτος Τμήματος Ψυχολογίας ΑΠΘ με κατεύθυνση την κλινική ψυχολογία. Έχει δικό της blog με θέματα ψυχολογίας και έχει παρακολουθήσει πολλά μετεκπαιδευτικά σεμινάρια ψυχοπαθολογίας, αρθρογραφεί στο περιοδικό της Πολεμικής Αεροπορίας. Είναι παντρεμένη και μητέρα ενός μικρού αγοριού.
Msc στο Healthcare Management

Instagram @Katerina Vekidimitriadou
Instagram @psychology_masterclass
Blog psychology-masterclass.blogspot
Email: vekidimikaterina91@gmail.com

Και μην ξεχνάτε:

Ακολουθήστε το Familives σε Facebook & Instagram για να μη χάνετε κανένα post!